SGK'ya askerlik, doğum, yurt dışı ve diğer hizmet borçlanmaları asgari ücret üzerinden hesaplanıyor. Bu yılın sonuna kadar başvuru yapanlar mevcut asgari ücret üzerinden prim öderken, 2025 ve sonrasında yapılacak zamlar borçlanma maliyetlerini artıracak.
Borçlanma Prim Oranları ve Asgari Ücretin Etkisi
Haberde yer alan bilgilere göre, önceki yıllarda borçlanmalarda prime esas günlük kazancın yüzde 32'si oranında prim ödenirken, 2026 yılında doğum borçlanması hariç diğer borçlanmalarda bu oran yüzde 45'e yükseltildi. Borçlanma primleri, brüt asgari ücret ile bunun dokuz katı arasında kişinin tercih ettiği kazanç tutarına göre belirleniyor. Çoğunlukla brüt asgari ücret baz alınıyor ve asgari ücretteki artışlar doğrudan borçlanma primlerini etkiliyor.
Askerlik ve Doğum Borçlanmasında Maliyet Artışı
En çok askerlik borçlanması yapılıyor. Bu yıl sonuna kadar başvuranlar için bir günlük askerlik borçlanma primi 495,45 TL. 18 ay askerlik yapan biri tüm süreyi borçlanmak isterse 540 gün için 267.543 TL prim ödeyecek. Ancak asgari ücrete yüzde 30 zam gelmesi halinde bu tutar 347.806 TL'ye yükselecek ve maliyet yaklaşık 80 bin TL artacak.
Doğum borçlanmasında ise kadınlar çocuk başına 2 yıla kadar, toplamda 3 çocuk için 6 yıla kadar borçlanabiliyor. Şu an günlük prim 352,32 TL. 2026 yılında bir çocuk için 2 yıl doğum borçlanması yapan kadınlar 253.670 TL ödeyerek 720 gün kazanıyor. Asgari ücrette yüzde 30 artış olması durumunda bu tutar 329.771 TL'ye çıkacak ve maliyet 76.101 TL artacak. Borçlanılan çocuk sayısı arttıkça maliyet de paralel şekilde yükselecek.





