Avrupa Birliği, otomotiv sektöründe hem şeffaflığı artırmak hem de çevresel sürdürülebilirliği teşvik etmek amacıyla önemli bir düzenlemeye hazırlanıyor.
2027 yılı Şubat ayından itibaren, AB sınırları içinde satılacak olan 2 kWh ve üzeri batarya kapasitesine sahip tüm yeni elektrikli araçlarda 'akü pasaportu' bulundurulması zorunlu hale geliyor.
Uymayanın EHLİYETİNE EL KONULACAK! Sürücü belgenizi kaptırmamak için...
DİJİTAL KİMLİK KARTI İŞLEVİ GÖRECEK!
Adından farklı olarak bu 'pasaport', bir seyahat belgesi değil, aracın en değerli bileşenlerinden biri olan bataryanın dijital kimlik kartı işlevini görecek. Bataryaya entegre edilecek bir QR kod aracılığıyla, kullanıcılar cihazın geçmişine, üretim detaylarına ve çevresel etkilerine dair bilgilere kolayca ulaşabilecek.
AKÜ PASAPORTUNDA NELER YER ALACAK?
Yeni sistemle birlikte pasaportta aşağıdaki bilgiler yer alacak:
Kaynak ve Hammaddeler: Bataryanın üretildiği yerin yanı sıra, içeriğinde kullanılan kobalt ve lityum gibi kritik hammaddelerin menşei.
Karbon Ayak İzi: Bataryanın üretim sürecinin doğaya olan etkisinin hesaplandığı çevresel veri.
Etik Üretim Koşulları: Hammaddelerin çıkarıldığı bölgelerdeki iş gücü koşullarının etik olup olmadığı.
Yaşam Döngüsü ve Geri Dönüşüm: Bataryanın kullanım süresi boyunca geçirdiği işlemler, onarım geçmişi ve geri dönüşüm talimatları.
KULLANICIYA EK MALİYET YOK
Bu dijital belge için tüketiciden herhangi bir ücret talep edilmeyecek. Diğer bazı araç belgelerinde olduğu gibi maliyet, üretici firmalar tarafından karşılanacak.
SON TARİH 18 ŞUBAT 2027
Araç üreticilerine yeni sisteme geçiş için tanınan süre 18 Şubat 2027'de sona erecek. Yani markaların, düzenlemeye uyum sağlamak için yaklaşık bir buçuk yıl süreleri var.