Ekonomi

KAAN'a yerli motor için geri sayım! Ambargolara dev yanıt

Ekonomi - Savunma sanayisinde Türkiye'ye uygulanan ambargolara yanıt olarak TEI, TF35000 yerli turbofan motorunun çalışmalarını hızlandırarak 2030 yılında KAAN ile tam entegrasyon sağlamayı hedefliyor.

Türk savunma sanayisi, uygulanan tüm ambargolara yılmayarak kendi üretim kabiliyetini ve teknolojisi geliştirmek için gece gündüz çalışmaya devam ediyor. 

Savunma teknolojilerini geliştirme çalışmalarının merkezinde ise Türkiye'nin milli muharip uçağı KAAN yer alıyor. Türk Havacılık Motor Sanayii A.Ş. (TEI) tarafından geliştirilen TF35000 turbofan motoru, Türkiye'nin savunma ve havacılıkta bağımsızlık vizyonunun en güçlü göstergelerinden biri olarak ön plana çıkıyor.

Savunma Sanayii Başkanlığı bünyesinde yürütülen proje, beşinci nesil savaş uçağı için hayati önem taşıyor. KAAN'ın adeta 'kalbi' olan ve 35 bin poundluk itki gücü hedefiyle geliştirilen TF35000, yalnızca Türkiye'nin değil, bölgenin de en yüksek performanslı yerli askeri motoru olma iddiasını taşıyor.

TÜRK MÜHENDİSLİĞİYLE TASARLANDI: YERLİ TEKNOLOJİNİN ZİRVESİ

Tamamen Türk mühendisliğiyle tasarlanan TF35000, yüksek sıcaklıklara dayanıklı süper alaşımlar, gelişmiş termal bariyer kaplamaları ve yenilikçi soğutma sistemleri gibi son teknoloji unsurlarla donatıldı.

Motor, sadece yüksek itki üretme amacıyla değil, aynı zamanda yakıt verimliliği, dayanıklılık ve uzun menzil görevleri için optimize edildi. Belçika'da yayınlanan Army Recognition dergisi, TF35000 motorunu 'Türkiye'nin bugüne kadarki en iddialı yerli motoru' olarak yorumladı. 

KAAN'IN 'KALBİ' İÇİN GÜÇLÜ BİR TEMEL VAR

TEI'nin daha önce T700 turboşaft ve TS1400 helikopter motoru gibi projelerle elde ettiği deneyim, TF35000 için güçlü bir temel oluşturdu. Şirket, yüksek performanslı malzeme üretimi, test altyapısı ve dijital tasarım süreçlerine yaptığı yatırımlarla motorun hem tasarımını hem üretimini Türkiye içinde gerçekleştirebilir hale geldi.

YERLİ MOTOR DÜNYA ÇAPINDA REKABET EDECEK

TF35000, performans açısından dünya çapındaki gelişmiş jet motorlarıyla rekabet edecek seviyede konumlanıyor.

Motorun hedeflenen 35 bin lbf'lik itki gücü;

F-22'lerde kullanılan Pratt & Whitney F119'u yakalıyor.

Eurofighter Typhoon'un EJ200 motorunu (26.000 lbf) ve Rafale'nin M88 motorunu (17.000-20.000 lbf) geride bırakıyor.

F-16'daki F110 varyantlarıyla (29.000 lbf'ye kadar) aynı sınıfta yer alıyor.

Bu tablo, TF35000'i yerli tasarım gücüyle NATO'nun en ileri jet motorlarıyla yarışabilir bir platform haline getiriyor.