Düşen C-130 tipi askeri kargo uçağımızla ilgili bölgeden ilk görüntüler!
GALERİNİN DEVAMI
UÇAĞIN PARÇALARI GENİŞ ALANA YAYILDI
Türk Hava Kuvvetleri'ne ait kargo uçağı, Azerbaycan Zafer Günü etkinliğine katılan Türk uçaklarına destek için bölgede bulunuyordu.
'>
'>





'>





Bir süre sonra bölgeye Türk kaza kırım ekipleri ulaştı ve enkaz korumaya alındı.
'>




'>
Haber7 - ÖZEL
Azerbaycan'ın Gence kentinden Türkiye'ye gelmek için havalanan, içinde 20 personelin bulunduğu Türk Hava Kuvvetleri'ne ait C-130 tipi askeri kargo uçağı, Gürcistan-Azerbaycan hududunda düştü. Kazada, mürettebattaki 20 personelin tamamı şehit oldu.
AZERBAYCAN HAVALİMANINDA 2 SAAT
Azerbaycan Basın Ajansı'nın (APA) elde ettiği bilgilere göre, Türk Hava Kuvvetleri'ne ait C-130 tipi kargo uçağı dün Gence Havalimanı'na iniş yaptıktan sonra iki saat boyunca beklemede kaldı. Mürettebat bu süre boyunca uçağın güvertesini ve liman sahasını terk etmedi.
SAVAŞ UÇAKLARINA TEKNİK HİZMET SAĞLAYAN EKİP
Uçakta bulunan ekip, 8 Kasım'da Bakü'de düzenlenen askerî geçit törenine katılan Türk F-16'larına teknik hizmet sağlayan uzmanlardan oluşuyordu.
Heyet, uçağa binmeden önce güvenlik talimatlarına tam uygunlukla, en ufak detayına kadar bütün prosedürlerden ve teferruatlı yoklamadan geçirildi. Bu süreç, limanın güvenlik kameraları aracılığıyla da bütüncül biçimde kayda alındı.
PATLAYICI YOKTU, F-16 PARÇALARI VARDI
Kaynaklara göre, uçağın içinde hiçbir patlayıcı veya düzenek bulunmuyordu. Kargo uçağında yalnızca F-16 uçaklarının yedek parçaları taşınıyordu.
SON BAKIM 5 YIL ÖNCE
Uçağın 2020 yılında kapsamlı bakımdan geçtiği, uzun süredir faal görevde bulunduğu bildirildi.

'PATLAMA VEYA VURULMA BELİRTİSİ YOK'
APA'nın uzmanlara dayandırdığı haberine göre ilk gözlemler, gövdede dış tesir veya patlama izine rastlanmadığını gösteriyor.
KAZAYA SEBEP OLABİLECEK İKİ İHTİMAL
Uzmanlar, geçmiş örnekleri hatırlatarak iki teknik ihtimale dikkat çekiyor: İlki, gövde korozyonu nedeniyle basınç altında yapısal zayıflama; ikincisi, kargo yüklerinin sabitlenmemesi sonucu oluşabilecek iç hasar.
YÜKSEK İRTİFADA YAPISAL BÜTÜNLÜĞÜ BOZABİLECEK RİSK: METAL YORGUNLUK
İlk versiyon, uçağın uzun süredir hizmette olması nedeniyle gövde aksamında metal yorgunluğu ve korozyon oluşabilmesi ihtimalini ortaya çıkarıyor. Bu tür yapısal bozulmaların, yüksek irtifada maruz kalınan yüksek iç basınç altında uçağın yapısal bütünlüğünü kaybetmesine ve kazaya uğramasına yol açabileceği belirtiliyor. Kaynaklar, 1990'lı yıllarda ABD Silahlı Kuvvetleri'ne ait bir 'Herkules' uçağının da tamamen bu nedenden ötürü kaza geçirdiğini kaydediyor.

TÜRBÜLANS SIRASINDA HAYATİ DURUM: YÜKÜN SABİTLENEMEMESİ
İkinci olası senaryo ise kargo uçağının taşıdığı yükün emniyetiyle ilgili. Yük uçaklarında yapılan taşımacılıkta, taşınan malzemelerin ilgili güvenlik standartlarına uygun olarak sağlam ve sarsılmaz bir şekilde sabitlenmesi zorunluluğu bulunuyor. Bu gerekliliğin yerine getirilmemesi durumunda, şiddetli türbülans veya diğer dinamik etkilerle yükün yerinden oynaması ve uçağın iç yapısında ciddi fesatlar oluşturması ihtimali üzerinde duruluyor. Bu durumun da kaza için yeterli bir tetikleyici olduğu değerlendiriliyor.
Azerbaycan ve Gürcistan makamlarının olayı yakından izlediği, soruşturmanın teknik uzmanlarca ortak yürütüldüğü bildirildi.




